Gapend voor de klas – 4 tips tegen moeheid

Als leraar ben je vaak vroeg op om nog voor acht uur op school te zijn. Het zijn dan ook lange dagen met lesgeven, administratieve werkzaamheden en veel gesprekken. Deze volle dagen vergen veel van je energie en je kunt aan het einde van de dag dan ook flink vermoeid zijn.

Dat geldt al helemaal als je niet uitgerust van start gaat. Merk je dan ook dat je de dag moeilijker doorkomt? We geven je daarom een aantal praktische tips om niet gapend voor de klas te staan, oftewel om te genieten van een goede nachtrust en moeheid te voorkomen.

Uitgerust voor de klas

De volgende tips tegen moeheid kunnen je helpen:

  1. Ga elke dag op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Doe dit ook in het weekend. Hiermee help je jouw biologische klok. Wat voor je kinderen in de klas geldt, geldt dus ook voor jou. Probeer dus vanaf nu Netflix iets eerder uit te zetten en hop… naar bed!
  2. Koude voeten? Slaap met je sokken aan! Hoewel het idee niet het meest romantisch is, slaap je met warme voeten wel dieper. En als je slaapt, zie je het toch niet ;-).
  3. Slaap je in je vrije tijd wel eens overdag? Zorg dan dat je uiterlijk om 15.00 uur wakker wordt, zodat je ‘s avonds weer in slaap kunt vallen.
  4. Zorg ervoor dat de temperatuur op de slaapkamer tussen de 16 en 18 graden is. Dit is de ideale temperatuur om bij in slaap te vallen. Niet te warm dus.
4 tips tegen moeheid onderwijs

En hopelijk kun jij met deze tips je werkdag in het onderwijs energieker starten én afsluiten!

Meer tips?

Delen is lief

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email

Gerelateerde blogs

Blog van
de maand
We kunnen weer genieten van warmer weer. Niets is dan zo lekker als naar buiten gaan én te sporten.
Slapen is ontzettend belangrijk voor je dagelijks functioneren en je gezondheid.
Hoe creëer je een positieve sfeer tussen jou en je collega’s?
Dat heeft onder andere te maken met routine. Bekijk hier de voor- en nadelen én de praktische tips.
Goede voornemens hebben is mooi, maar volhouden is een uitdaging. Lees de tips.
Eet de volgende groentes en fruit om tijdens de winterperiode voldoende vitamines binnen te krijgen én je energieniveau op peil te houden!
Rugklachten komen veelvuldig voor in het onderwijs. Maar hoe ontstaat lage rugpijn en hoe kun je het voorkomen? We geven je een aantal tips.

Houd mij op de hoogte!

Ja, ik ontvang graag de maandelijkse Onderwijs fit! nieuwsbrief met de nieuwste tips, blogs en aanbiedingen per e-mail.

Mijn gegevens zijn:

We willen je graag zo veel mogelijk informatie op maat bieden, zodat deze past bij jouw levensstijl. Mocht dat je interessant lijken, zou je dan het volgende willen invullen? Dit is niet verplicht!