Lage rugklachten? Wat is het en wat kun je eraan doen?

Het onderwijs is fysiek zwaar werk waardoor rugklachten veelvuldig voorkomen. Maar hoe ontstaan rugklachten en hoe kun je het voorkomen? We vertellen het je graag, zodat jij hier hopelijk iets aan hebt gedurende je (werk)dag.
Lage rugklachten

Wat is rugpijn en hoe voelt het?

Vaak is rugpijn een zeurende pijn die redelijk te verdragen is. Maar de pijn kan ook zeer hevig zijn. Als je in een bepaalde houding zit of je op een bepaalde manier beweegt kan dat zeer pijnlijk zijn. En soms lukt het ook niet om goed en soepel te bewegen. De rug kan stijf aanvoelen. In enkele gevallen straalt de pijn zelfs uit naar de bovenbenen.

Hoe ontstaat lage rugpijn?

Het is niet duidelijk hoe lage rugpijn precies ontstaat. Vermoedelijk werken de spieren, banden en botten van de onderrug tijdelijk niet goed samen. Er zijn wel factoren die de kans vergroten op pijn in de onderrug. Dat zijn overgewicht, veel stress, zwaar lichamelijk werk en veel tillen, lang autorijden, en veelvuldig draaien en buigen van de rug.

Lage rugklachten

Beweegtips en oefeningen voor op school

  1. Gebruik een draaistoel zodat je deze kunt draaien als je iets achter je wil pakken of wilt opstaan.
  2. Als je iets moet optillen, buig dan door je knieën en til met rechte rug. En niet met vooruitgestrekte armen tillen.
  3. Til niet te veel tegelijk. Draag geen zware dingen over grote afstanden, maar maak tussenstops.
  4. Voorkom tegelijk draaien en buigen van de rug.
    • Als je zit en iets wilt oprapen dat naast of achter je ligt, sta dan eerst op, draai om en buig door je knieën.
  5. Draag het liefst platte schoenen.

Als reactie op de pijn span je bepaalde spieren extra aan. Rekoefeningen kunnen dan helpen deze spieren weer te laten ontspannen. Hieronder een oefening die je kunt doen in de klas:

  • Bekken kantelen
    Maak je rug zo hol mogelijk door je billen naar achteren en je buik naar voren te steken. Trek daarna geleidelijk je onderrug weer recht door de onderbuik in te trekken en de billen tegen elkaar te knijpen.

Zorg er in ieder geval voor dat je in beweging blijft. Sporten zoals zwemmen, fietsen en joggen kunnen helpen je lichaam sterker en soepeler te maken en je uithoudingsvermogen te verbeteren.

Verdwijnen de rugklachten vanzelf?

Pijn in de onderrug gaat meestal vanzelf over. De klachten worden binnen 4 weken minder als je voldoende beweegt. Merk je binnen 4 weken geen verbetering? Neem dan contact op met je huisarts. (Bron: Thuisarts.nl)

Delen is lief

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email

Gerelateerde blogs

Blog van
de maand
We kunnen weer genieten van warmer weer. Niets is dan zo lekker als naar buiten gaan én te sporten.
Slapen is ontzettend belangrijk voor je dagelijks functioneren en je gezondheid.
Hoe creëer je een positieve sfeer tussen jou en je collega’s?
Goede voornemens hebben is mooi, maar volhouden is een uitdaging. Lees de tips.
Eet de volgende groentes en fruit om tijdens de winterperiode voldoende vitamines binnen te krijgen én je energieniveau op peil te houden!
Zorg goed voor jezelf tijdens de zwangerschap. We geven je tips om buiten en in de klas fit en vitaal te blijven.
Ontspanning is heel belangrijk om een burn-out proberen te voorkomen. Wat is stress, hoe kunt je ontspannen en hoe herken je een burn-out?

Houd mij op de hoogte!

Ja, ik ontvang graag in de week van 12 november een bericht met de nieuwe premie en voordelen van 2022!