Wat is de beste slaaphouding voor een goede nachtrust?

Slapen is ontzettend belangrijk voor je dagelijks functioneren en je gezondheid. Het liefst word je elke ochtend wakker met frisse moed en motivatie om weer een dag te knallen voor de klas!
Slaaphouding

Om optimaal gebruik te maken van de uren die je slaapt, is het van belang om te slapen in een positie die prettig is voor je lichaam. Hieronder lees je meer over waarom slaap zo belangrijk voor je is en wat de beste (en slechtste) slaapposities zijn. Spoiler alert: buikslapers komen er het minst goed vanaf.

Het belang van een goede nachtrust

Uit onderzoek van het CBS blijkt telkens weer dat bijna een kwart van de Nederlanders slaapproblemen heeft. Wanneer je een nachtje niet goed slaapt heb je moeite om je goed te concentreren. Zo zal je voor de klas merken dat je de rode draad al gauw kwijtraakt. Daarnaast zorgt een slechte nachtrust voor een verhoogde kans op fouten. Voor veel mensen blijft slecht slapen echter niet bij één nachtje per maand…

Wanneer je op de lange termijn slecht slaapt, kan dit grote risico’s voor je gezondheid met zich meebrengen. Zo hebben mensen die gedurende een lange tijd slecht slapen een verhoogde kans op hart- en vaartziekten en op depressiviteit. Ook kunnen een verhoogd gewicht en burn-out klachten op termijn volgen uit slaapproblemen. Het belang van een goede slaap is dus groot. De positie waarin je slaapt, kan veel invloed hebben op de kwaliteit van je slaap.

Welke slaappositie moet ik aannemen?

Om dagelijks fris en fruitig voor de klas te staan, rest de vraag: welke slaappositie moet ik aannemen als ik wil gaan voor een optimale nachtrust? Hieronder vind je de beste en de meest slechte slaapposities op een rij. Onthoud wel: goed slapen gaat om meer dan slechts een goede slaappositie. Slapen is namelijk ook een mentale opfrisser. Daarnaast zal je levenswijze bepalen hoe goed je slaapt. De slaappositie zegt dus veel; maar lang niet alles!

Slaaphouding

1. Op je rug

Ga je graag als een koning door het leven? Dan moet je toch écht op je rug gaan slapen. Slaapexperts geven aan dat dit voor met name je ruggengraat en nek een erg prettige positie is. Dit komt, omdat je ruggengraat en nek zo netjes in een rechte lijn liggen. Rugslapers zullen een optimale ondersteuning van hun lichaam ervaren gedurende de nachtrust. Daarnaast zullen ze beter slapen en minder last hebben van pijnlijke lichaamsdelen. Zo zal je zonder nek- en rugklachten comfortabel voor de klas staan. Het is ondanks de vele voordelen van rugslapen opmerkelijk dat maar zo’n 10 tot 15% van de mensen op hun rug slaapt.

2. Op je zij

Vind je het wat overdreven om als een koning door het leven te gaan, of is rugslapen simpelweg niks voor jou? Dan is het niet erg om op je zij te slapen. Zijslapers zullen een neutrale, maar zeker niet slechte, ondersteuning van hun lichaam ervaren. Een leuk bijkomend voordeel: zijslapers blijken minder te snurken! Ook voor zwangere vrouwen is dit een ideale positie, omdat de rugligging te veel druk op de onderrug uitoefent. Er zitten helaas ook nadelen verbonden aan de zijligging. Zo wordt er (te) veel druk uitgeoefend op je buik en longen. Ook zorgt de zijligging voor een verhoogde druk op je schouders. Dit kan leiden tot schouderklachten.

3. Foetushouding

De foetushouding kent eigenlijk meer nadelen dan voordelen. Het is dan ook aan te merken als één van de slechtere slaaphoudingen. Wellicht vraag je je af: wat is het verschil met de zijligging? De opgetrokken knieën zorgen voor een vrij zware belasting van de rug. Dit kan naar verloop van tijd rugpijn veroorzaken. Ook is deze positie niet erg prettig voor een goede en beheerste ademhaling. Kom je er écht niet vanaf? Houd je knieën dan bij voorkeur zo laag mogelijk. Hoe hoger je knieën, hoe slechter de houding!

Op je buik (doe maar niet)

Over een slechte houding gesproken: de buikligging. Slapen op de buik is populair, maar een absolute no-go. Dit komt omdat het een bijzonder onnatuurlijke slaappositie is. Je rug is hol tijdens het slapen. Dit zal snel leiden tot lage rugpijn en nekpijn. Veel mensen zullen aanhalen dat ze niet op hun buik liggen, maar een klein beetje op hun zij. Dit is als het ware een combinatie tussen buik- en zijslapen. Helaas kent deze houding dezelfde nadelen als buikslapen. Je zal merken dat je op termijn steeds meer last krijgt van je rug en nek. Kan je echt niet anders dan op je buik slapen? Dan kan je het beste kiezen voor een laag en zacht kussen, zo beperk je de schade nog enigszins. Een andere tip is om één been tijdens het slapen op te trekken, dit zorgt voor een verminderde druk in de onderrug.

Wie weet draagt het bij aan een dag vol energie!

Delen is lief

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email

Gerelateerde blogs

Hoe creëer je een positieve sfeer tussen jou en je collega’s?
Dat heeft onder andere te maken met routine. Bekijk hier de voor- en nadelen én de praktische tips.
Goede voornemens hebben is mooi, maar volhouden is een uitdaging. Lees de tips.
Eet de volgende groentes en fruit om tijdens de winterperiode voldoende vitamines binnen te krijgen én je energieniveau op peil te houden!
Rugklachten komen veelvuldig voor in het onderwijs. Maar hoe ontstaat lage rugpijn en hoe kun je het voorkomen? We geven je een aantal tips.
Zorg goed voor jezelf tijdens de zwangerschap. We geven je tips om buiten en in de klas fit en vitaal te blijven.
Ontspanning is heel belangrijk om een burn-out proberen te voorkomen. Wat is stress, hoe kunt je ontspannen en hoe herken je een burn-out?

Houd mij op de hoogte!

Ja, ik ontvang graag de maandelijkse Onderwijs fit! nieuwsbrief met de nieuwste tips, blogs en aanbiedingen per e-mail.

Mijn gegevens zijn:

We willen je graag zo veel mogelijk informatie op maat bieden, zodat deze past bij jouw levensstijl. Mocht dat je interessant lijken, zou je dan het volgende willen invullen? Dit is niet verplicht!