Iedereen kan hardlopen! Alleen, hoe begin je…

Na de ijspret kunnen we weer genieten van warmer weer. Niets is dan zo lekker als naar buiten gaan. Met de nog steeds geldende restricties vanwege corona is dit het moment om te beginnen met hardlopen. Alleen, hoe doe je dat en hoe houd je het vol?
hardlopen

Beginnen met hardlopen

Het belangrijkste is dat je plezier hebt in wat je doet. Dat geldt voor iedere sport. De een haalt plezier uit sneller worden, de ander uit lekker buiten zijn en een derde uit samen een rondje lopen. Wat de reden ook is dat je loopt, probeer ervan te genieten. Loop je het liefst alleen dan kan een podcast uitkomst bieden.

Goede schoenen zijn belangrijk

Een paar goede hardloopschoenen zijn onontbeerlijk als je wilt gaan lopen. Door de juiste schoenen uit te kiezen kan je blessures voorkomen en je prestaties verbeteren. Het is goed om je daarbij te laten voorlichten door een deskundige, bijvoorbeeld in een hardloopspeciaalzaak. Daarnaast kan je gebruikmaken van een hardloopapp om jouw activiteiten en vorderingen bij te houden. Sommige apps hebben ingebouwde trainingsschema’s die je helpen veilig op te bouwen naar 5 of 10 kilometer. Heeft jouw app geen trainingsschema, niet getreurd. Online zijn veel trainingsschema’s voor (beginners) te vinden. En ten slotte… voor vrouwen is het ook belangrijk om een goede sportbeha te dragen.

Veelgemaakte fouten

Hardlopen is een ‘trainingssport’. Door training verbetert je conditie en wordt het lopen gemakkelijker en leuker. Een van de fouten die beginnende hardlopers vaak maken is het denken in kilometers in plaats van tijd. Het gaat niet om de afstand die je loopt maar de tijd die je actief besteedt.  

Een andere veelgemaakte fout is om te snel te willen lopen. Je raakt buiten adem, je beenspieren verzuren en dat maakt lopen een stuk minder aangenaam. Het is beter om te beginnen in een tempo dat net iets hoger ligt dan een flink wandeltempo. Hierbij kan je hardlopen met wandelen afwisselen. Een mooie route door de stad of de natuur kan jouw loop een stuk leuker maken!

Genieten

Iedere hardloper is anders. Wat voor de een snel is, kan voor de ander langzaam zijn. Je kan de voorkeur hebben voor een rondje van 3 of 10 kilometer. Het maakt niet uit! Jezelf vergelijken met anderen – zeker met lopers die al jaren trainen – heeft geen zin. Het gaat erom dat jij lekker loopt in jouw tempo.

Delen is lief

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email

Gerelateerde blogs

Begin deze zomer energiek met deze 15 routines
Slapen is ontzettend belangrijk voor je dagelijks functioneren en je gezondheid.
Hoe creëer je een positieve sfeer tussen jou en je collega’s?
Dat heeft onder andere te maken met routine. Bekijk hier de voor- en nadelen én de praktische tips.
Goede voornemens hebben is mooi, maar volhouden is een uitdaging. Lees de tips.
Eet de volgende groentes en fruit om tijdens de winterperiode voldoende vitamines binnen te krijgen én je energieniveau op peil te houden!
Rugklachten komen veelvuldig voor in het onderwijs. Maar hoe ontstaat lage rugpijn en hoe kun je het voorkomen? We geven je een aantal tips.

Houd mij op de hoogte!

Ja, ik ontvang graag de maandelijkse Onderwijs fit! nieuwsbrief met de nieuwste tips, blogs en aanbiedingen per e-mail.

Mijn gegevens zijn:

We willen je graag zo veel mogelijk informatie op maat bieden, zodat deze past bij jouw levensstijl. Mocht dat je interessant lijken, zou je dan het volgende willen invullen? Dit is niet verplicht!