Hoe blijf je fit en vitaal als je zwanger bent?

Ben je zwanger? Van harte gefeliciteerd! Jij weet natuurlijk ook dat het heel belangrijk is om fit en vitaal te blijven, zodat je het op het werk en thuis langer vol blijft houden. En daarom geven we je een aantal tips om vitaal te blijven in het onderwijs.
Zwanger in het onderwijs

Wat is het toch een mooi wonder, zwanger zijn. Tijdens je zwangerschap komt er zo veel op je af. En daarom heb je misschien iets aan de onderstaande tips als geheugensteuntje om vooral goed voor jezelf te zorgen in deze periode.

Maar allereerst: hoe ga je het op de school of in de klas vertellen?

Maak er in ieder geval een feest van! In het voortgezet onderwijs is het leuk om elke klas of collega in ieder geval persoonlijk te informeren. Met of zonder klein cadeautje als hint.

Zwanger in het onderwijs

Werk je in het primair onderwijs? Dan is het vertellen ervan in de klas afhankelijk van de groep. Zo kun je kleine kinderen voorlezen uit een boek dat gaat over de ‘baby in de buik’, en oudere kinderen informeren met een leuk T-shirt en een leuke tekst over zwangerschap. Kijken wie in de klas het als eerst door heeft.

Merk je dat je last hebt van misselijkheid of ben je moe tijdens je zwangerschap?

Naast tips tegen misselijkheid als ‘gedurende de dag kleine en licht verteerbare hoeveelheden eten’, en niet zwaar, pittig of zuur eten, frisse lucht, geen cafeïne maar gemberthee en op tijd je rust nemen, is het ook belangrijk dat je er met je collega’s en leidinggevende over praat. Zo kunnen zij rekening met jou houden en ondersteunen waar dat kan. Als het te erg wordt, trek dan aan de bel. Praat erover met je verloskundige of de huisarts.

Wat moet je niet doen als je zwanger bent.

Een staande houding kan een te zware belasting zijn voor je zwangere lijf. voor voldoende afwisseling in je houding om klachten te voorkomen.

En wat moet je wel doen…

Denk vooral aan jezelf! Eet en drink gezond, beweeg voldoende. Wandelen, zwemmen of zwangerschapsyoga zijn sporten die hier heel geschikt voor zijn. En, zoals al eerder aangegeven, neem voldoende rust. Probeer de aan het einde van de dag ook al je zorgen even los te laten en ontspan.

Een tip om het werk lichter te maken

De laatste weken van je zwangerschap worden zwaarder. Zeker als je nog moet helpen met het aankleden van jonge kinderen, waarbij je vaak moet bukken of op de hurken zitten. Weet dat de kinderen uit je klas jou het ook iets makkelijker kunnen maken. Vraag om hulp als je iets moet oprapen. Of, met kleine kinderen, laat ze toch proberen om zichzelf om te kleden of elkaar te helpen, of vraag een collega om hulp.

Hulp kan uit alle hoeken komen, als je er maar om vraagt. En vaak zijn de kinderen ook nog eens trots en blij dat zij om hulp worden gevraagd.

Ik wens je een fijne zwangerschap!

Delen is lief

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email

Gerelateerde blogs

Blog van
de maand
We kunnen weer genieten van warmer weer. Niets is dan zo lekker als naar buiten gaan én te sporten.
Slapen is ontzettend belangrijk voor je dagelijks functioneren en je gezondheid.
Hoe creëer je een positieve sfeer tussen jou en je collega’s?
Goede voornemens hebben is mooi, maar volhouden is een uitdaging. Lees de tips.
Eet de volgende groentes en fruit om tijdens de winterperiode voldoende vitamines binnen te krijgen én je energieniveau op peil te houden!
Rugklachten komen veelvuldig voor in het onderwijs. Maar hoe ontstaat lage rugpijn en hoe kun je het voorkomen? We geven je een aantal tips.
Ontspanning is heel belangrijk om een burn-out proberen te voorkomen. Wat is stress, hoe kunt je ontspannen en hoe herken je een burn-out?

Houd mij op de hoogte!

Ja, ik ontvang graag in de week van 12 november een bericht met de nieuwe premie en voordelen van 2022!