Gezond de winter door met gezonde voeding!

BRRRR, de winter komt er weer aan. Zorg dat je energieniveau op peil blijft met onder andere gezond eten. Wij hebben hieronder enkele voedingsmiddelen ‘verzameld’ die je regelmatig kunt eten om de nodige vitamines binnen te krijgen. Sommige groentes en fruit kunnen ook lekker zijn als tussendoortje in de klas. Zo eet je gedurende de dag gezond!
Gezonde groenten en fruit
  • Havermout
    Havermout levert je belangrijke voedingsstoffen voor de winter. Zo is havermout rijk aan de mineralen selenium, ijzer en zink. Deze voedingsstoffen zijn goed voor je weerstand, zodat je minder vatbaar bent voor griep en verkoudheid. (Bron: Stichting Gezondheid Nederland)
  • Wortels
    Wortels zijn vers geoogst en bevatten de vitamines A en C voor een betere weerstand en meer energie. En ze zijn ook goed voor de ogen! Je kunt ze overal in verwerken. Of gewoon ‘uit het vuistje’ eten.
  • Kiwi
    Kiwi’s hebben een hoog gehalte aan vitamine C, meer dan een sinaasappel. Hiermee kun je je weerstand tegen verscheidene ziektes verhogen. Naast de grote hoeveelheid aan vitamine C bevat de kiwi ook veel vezels en dat is natuurlijk weer goed voor de spijsvertering.
  • Granaatappel
    Granaatappel vermindert ontstekingen door het grote aantal polyfenolen die een antioxidantwerking hebben. De geleiachtige zaadjes van de granaatappel zijn knapperig en hebben veel smaak. Ze zijn lekker in de havermout bij het ontbijt. (Bron: A healthy life)
  • Kaki
    Volgens de Chinezen helpt kaki fruit tegen hoofdpijn, rugpijn, voetklachten en helpt het de weerstand te verhogen. Deze traditionele gezondheidsaspecten blijken waar, concluderen verschillende onderzoekers keer op keer.
    Kaki fruit zit bovendien vol met de vitamines A, B6, C en E. Vitamine A zorgt ervoor dat het immuunsysteem goed functioneert. (Bron: Gezondheidsnet) 
  • Spruitjes
    Niet de favoriete groente van iedereen, maar spruitjes zijn supergezond! Wist je dat spruitjes, net als kiwi, meer vitamine C bevatten dan sinaasappels? Daarnaast zijn ze rijk aan vitamine B, foliumzuur, magnesium, kalium en vezels. Spruitjes worden meestal gestoomd, geroerbakt, gegrild of gewoon gekookt. Aan jou de keuze!
  • Bieten (niet uit blik/glazen pot)
    Rode biet is de ideale leverancier van vitamines en mineralen. Deze rode knollen zijn bijna vetvrij en caloriearm en zitten tegelijkertijd vol met kalium, foliumzuur en antioxidanten. Daarmee spelen ze een belangrijke rol binnen een gezonde levensstijl. Rode biet past in een groente- en fruitrijke voeding. Het stimuleert de gezondheid van hart en bloedvaten, verlaagt de bloeddruk en het LDL-gehalte (de “slechte” cholesterol) en verbetert de lichamelijke prestatiecapaciteit en het uithoudingsvermogen. Ook ondersteunt het eten van biet de werking van de lever, gaat het bloedarmoede en vermoeidheid tegen en draagt het tijdens de zwangerschap bij aan een gezonde ontwikkeling van de baby. (Bron: Love beets)
  • Paprika
    En dacht jij dat je goed bezig was door elke dag een sinaasappel te snacken? Een rode paprika bevat bijna 4 keer zoveel vitamine C als het befaamde oranje fruit. Eet de groente rauw als middagsnack zodat er geen vitaminen verloren gaan bij het koken (overigens geen reden om alle groentes rauw te eten). (Bron: Women’s Health)
  • Broccoli
    Schuif broccoli maar op je bord: 200 gram bevat meer dan 200 mg vitamine C. Plus: broccoli bevat ook vezels, calcium en betacaroteen (dat in het lichaam wordt omgezet naar vitamine A). (Bron: Women’s Health)
Gezond de winter door

Kun jij nog meer gezonde groentes en fruit noemen? Laat het ons weten. Mail ons via info@zorgpolisonderwijs.nl en wie weet besteden we hier extra aandacht aan!

Delen is lief

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email

Gerelateerde blogs

Begin deze zomer energiek met deze 15 routines
Blog van
de maand
We kunnen weer genieten van warmer weer. Niets is dan zo lekker als naar buiten gaan én te sporten.
Slapen is ontzettend belangrijk voor je dagelijks functioneren en je gezondheid.
Hoe creëer je een positieve sfeer tussen jou en je collega’s?
Dat heeft onder andere te maken met routine. Bekijk hier de voor- en nadelen én de praktische tips.
Goede voornemens hebben is mooi, maar volhouden is een uitdaging. Lees de tips.
Rugklachten komen veelvuldig voor in het onderwijs. Maar hoe ontstaat lage rugpijn en hoe kun je het voorkomen? We geven je een aantal tips.

Houd mij op de hoogte!

Ja, ik ontvang graag de maandelijkse Onderwijs fit! nieuwsbrief met de nieuwste tips, blogs en aanbiedingen per e-mail.

Mijn gegevens zijn:

We willen je graag zo veel mogelijk informatie op maat bieden, zodat deze past bij jouw levensstijl. Mocht dat je interessant lijken, zou je dan het volgende willen invullen? Dit is niet verplicht!