Begin deze zomer energiek met deze 15 routines

Wanneer je dagelijkse routines in je leven brengt, biedt dit je op zoveel vlakken voordelen. Iedere dag bepaalde handelingen met volle aandacht uitvoeren geeft stabiliteit, zowel op lichamelijk als emotioneel gebied...
Werkgeluk helpende hand

Wanneer je dagelijkse routines in je leven brengt, biedt dit je op zoveel vlakken voordelen. Iedere dag bepaalde handelingen met volle aandacht uitvoeren geeft stabiliteit, zowel op lichamelijk als emotioneel gebied.

Men zegt dat het 21 dagen duurt om een nieuwe gezonde gewoonte aan te leren. Aan de hand daarvan hebben we een lijst met 15 dagelijkse routines voor je gecreëerd die je kunt uitproberen.

1. Neem in plaats van de douche een bad van 30 minuten. Een bad ontspant je spieren en helpt je om je hoofd leeg te maken.

2. Doorbreek je gewoonte om sochtends direct met koffie op te staan en maak hier een glas lauw water van of kop citroen – gember – munt thee van. Dit helpt je lichaam opstarten, en we drinken gemiddeld toch al gauw teveel koffie op een dag, door dit moment uit te stellen is de kans dan ook groot dat je hierin een gezondere balans vindt.

3. Implementeer mobielvrije tijden en zones. Laat je telefoon eens thuis als je naar buiten gaat of zet je mobiel elke avond minstens een uur uit. Of heb je al gehoord van een bak waarin je mobiel tijdelijk op vliegtuigmodus komt. Super handig voor tijdens het eten met de familie! Dit bevrijdt je van altijd maar ‘aan staan’ en geeft je geest wat ruimte.

4. Plan ook wat tijd om niets te doen in je schema. Dit geeft lichaam en geest de kans om weer op te laden.

5. Bouw een buffer in. Kijk naar je dagelijkse verplichtingen en neem voor al die verplichtingen 5 minuten langer de tijd dan eigenlijk nodig is. Dit geeft je net dat beetje extra tijd om adem te halen en tot rust te komen.

6. Begin de dag met een yogasessie. Yoga brengt de bloedsomloop op gang, het maakt spieren die stijf zijn van het slapen weer wakker en helpt je lichamelijk en geestelijk op gang om aan de dag te beginnen. Dit klinkt wellicht wat zweverig, maar yoga kan ook al bewust even je lichaam rekken en strekken zijn sochtends.

7. Stop met het vlug scannen van teksten op het internet en omarm de kunst van langzaam lezen. Zie je een interessant artikel? Lees hem eens helemaal uit en bekijk ook eens een van de genoemde bronnen.

8. Zeg vaker nee. Dit is een lastige, we weten het, maar de beloning is groot. Zeg geen ja uit plichtsgevoel als je ergens geen plezier aan beleeft.

9.  Maak een wens, schrijf deze op, let het op een plek die veilig is. En zet het in je agenda om dit een jaar later te bekijken. Zo stretch je jezelf om meer te dromen en dat kan nooit kwaad, toch?

10. Leer jezelf aan om één ding tegelijk te doen in plaats van te multitasken. Je denkt misschien dat je meer gedaan krijgt als je vijf verschillende dingen tegelijk doet, maar wat je in werkelijkheid aan het doen bent is de kans op fouten vergroten. Uiteindelijk zal je daardoor langer bezig zijn dan als je je slechts op één taak concentreert. Bovendien blijkt dit alleen maar slecht te zijn voor je hersenen, zo vertelde dokter in de psychologie Elke Gerearts dat tijdens het lerarenevent Leraren van Nu dit.

11.  Eet langzaam en wees je bewust van het effect op al je zintuigen

12. Start thuis een dagelijks stilteritueel van een half uur. Je hoeft helemaal geen stilteretraite van een week te boeken om de voordelen van stilte te ervaren. Spreek simpelweg met jezelf af dat je iedere werkdag afsluit met 30 minuten stilte en dan zal je ook de kalmerende effecten van stilte ervaren.

13. Ontwikkel een slaaproutine. Ga om te beginnen elke avond rond dezelfde tijd naar bed. Internationaal onderzoek heeft aangetoond dat slaap bijna overal invloed op heeft, van onze lichamelijke gezondheid tot onze besluitvaardigheid en het vermogen van onze hersenen om zichzelf ‘op te schonen’, zoals blijkt uit deze reeks onderzoeken uitgevoerd aan de Universiteit van Rochester in de VS.

14. Gebruik je telefoon of een ander beeldscherm voor een visualisatieoefening. Kijk eens een paar momenten naar je lege scherm voordat je begint met een binge-sessie op Netflix of Instagram, en gebruik het scherm als een canvas voor je verbeelding. Neem de tijd om je eigen dromen en gedachten erop te projecten voordat je je weer laat overspoelen met prikkels van buitenaf.

15. Creëer een soulful huidverzorgingsregime. Dit soort dagelijkse self-care doet wonderen voor je lichamelijke en geestelijke welzijn. En denk in deze maanden extra aan zonnebrandcrème.

Heb jij toffe routinetips? Mail ze naar info@zorgpolisonderwijs.nl en wie weet vermelden wij deze in onze volgende blog of socialpost.

Delen is lief

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email

Gerelateerde blogs

Blog van
de maand
We kunnen weer genieten van warmer weer. Niets is dan zo lekker als naar buiten gaan én te sporten.
Slapen is ontzettend belangrijk voor je dagelijks functioneren en je gezondheid.
Hoe creëer je een positieve sfeer tussen jou en je collega’s?
Dat heeft onder andere te maken met routine. Bekijk hier de voor- en nadelen én de praktische tips.
Goede voornemens hebben is mooi, maar volhouden is een uitdaging. Lees de tips.
Eet de volgende groentes en fruit om tijdens de winterperiode voldoende vitamines binnen te krijgen én je energieniveau op peil te houden!
Rugklachten komen veelvuldig voor in het onderwijs. Maar hoe ontstaat lage rugpijn en hoe kun je het voorkomen? We geven je een aantal tips.

Houd mij op de hoogte!

Ja, ik ontvang graag de maandelijkse Onderwijs fit! nieuwsbrief met de nieuwste tips, blogs en aanbiedingen per e-mail.

Mijn gegevens zijn:

We willen je graag zo veel mogelijk informatie op maat bieden, zodat deze past bij jouw levensstijl. Mocht dat je interessant lijken, zou je dan het volgende willen invullen? Dit is niet verplicht!